Uitsluiting van Jehova Getuigen door wachttorengenootschap (WTG). Daarmee is direct het probleem benoemd, want waar iemand eventueel uitsluiten in de Bijbel puur een individuele beslissing is, is dat bij de Jehovah’s Getuigen tot een collectief opgelegde wet geworden. Het wachttorengenootschap is verantwoordelijk voor de ridicule wetgeving omtrent uitsluiting van Jehova Getuigen (excommunicatie) uit hun organisatie.
De inquisitie van het wachttorengenootschap
Als je het niet zelf hebt meegemaakt, dan is het misschien moeilijk voor te stellen hoeveel impact de uitsluiting uit de organisatie van Jehova Getuigen voor alle betrokkenen heeft. In de loop der tijd hebben heel veel mensen er mee te maken gekregen, zowel Jehova Getuigen als niet-JG. Dat heeft veel schrijnende en in-en-in-trieste ervaringen opgeleverd. Onbeschrijfbaar leed zelfs. Ik heb er in ieder geval al veel gehoord en gelezen. Familiebanden en vriendschappen worden zonder pardon uit elkaar getrokken door de regels van het wachttorengenootschap. Die regels gelden – ook weer op straffe van uitsluiting – voor alle Jehova Getuigen.
Ik heb het wel zelf meegemaakt en heb zelf ervaren hoe de inquisitie van het wachttorengenootschap werkt. Aanklagers en rechters komen uit exact dezelfde hoek. Als aangeklaagde mag je niemand meenemen en wat je ter verdediging aandraagt wordt op geen enkel moment inhoudelijk bekeken. Dat wordt daarentegen bijzonder snel aan de kant geveegd. De uitslag staat bij voorbaat al vast. De aangeklaagde moet heel diep buigen voor het WTG en als dit niet naar tevredenheid gebeurt, volgt excommunicatie en wordt de Jehova Getuigen uitgesloten uit de organisatie. Het is een zeer vernederende en onrechtvaardige procedure.
Het is niets anders dan de inquisitie van Rooms-katholieke kerk van vroeger. Dat was alleen maar “kerkelijk recht” en had niets met de Christelijke Gemeente van God te maken. Letterlijk vloeit er geen bloed bij deze inquisitie, maar de marteling van de veroordeelde is wellicht veel erger; deze houdt zelfs decennia lang aan.
Consequenties van uitsluiting van Jehova Getuigen door het wachttorengenootschap?
Het geen lid meer zijn van de organisatie van Jehovah’s Getuigen is natuurlijk niet het probleem. Dat is juist in alle opzichten bevrijding. Het probleem is echter dat de individuele Jehova Getuige collectief (het is verplicht dit uit te voeren) wordt opgelegd om niet met een uitgesloten persoon (ook familie en vrienden) om te gaan, niet met ze te eten en die zelfs niet te groeten. Onvoorstelbaar maar waar.
Uitgeslotenen worden als paria’s behandeld door Jehova Getuigen. Niet door iedereen, want er zijn er zeker die de uitsluitingswet evenmin snappen en zich niet of niet geheel laten voorschrijven wat men in dit verband moet doen, maar velen zijn zo “strak in de leer” dat ze hun eigen familie de facto dood verklaren. De consequenties van uitsluiting van Jehova Getuigen door het WTG gaan dus heel ver. Kijk eens op de website AVJG voor meer informatie over uitsluiting. Er zijn er meer die over dit onderwerp geschreven hebben.
De onderbouwing van uitsluiting van Jehova Getuigen door het wachttorengenootschap?
Zoals met alle leerstellingen van de Jehovah’s Getuigen, wordt er weer “gewinkeld” in de Bijbel om het extreme uitsluitingsbeeld te verklaren. Het WTG durft zelfs te spreken over “voordelen van de uitsluitingsregeling” om het maar te kunnen verkopen aan de leden die hun eigen vrienden, familie of gezinsleden als zijnde dood moeten behandelen. Lees het artikel “Waarom uitsluiting een liefdevolle regeling is” op de JG-website. In deze uiteenzetting beperk ik mij tot het artikel op de website van de JG, onder de titel: “Uitsluiting uit de gemeenschap“. Daarin worden de volgende vier onderwerpen besproken ter rechtvaardiging van het optreden van het WTG. “Jehovah’s optreden”, “Onder de Mozaïsche wet”, “Het Sanhedrin en de synagogen” en de “christelijke gemeente”.
Door in het verband met uitsluiting de voorbeelden onder “Jehovah’s optreden” te noemen, plaatst het WTG zich zo maar even op hetzelfde niveau als God. Maar God is als Schepper gerechtigd om te handelen met Zijn schepping zoals Hij het goeddunkt. Dat geldt dus niet voor de mens, hoewel die dat helaas wel heel vaak zo denkt, ook buiten de JG. Een onterecht argument dus in deze discussie.
De Mozaïsche wet
Vervolgens wordt er een beroep gedaan op “Onder de Mozaïsche wet“. Volledig onterecht, want de gelovige in deze tijd leeft niet onder de wet en zeker niet onder de Mozaïsche wet. Die was onderdeel van het exclusieve verbond tussen Jehovah en het volk Israël. Jehova Getuigen houden zich natuurlijk ook niet aan de wet, alleen wat hen uitkomt wordt genoemd en dan weer niet volledig, want men doet nu niet meer in de praktijk wat ze schrijven over dit onderwerp: Voor ernstige of moedwillige overtredingen tegen Gods door bemiddeling van Mozes gegeven wet kon men worden afgesneden, dat wil zeggen, ter dood worden gebracht. Afval, afgoderij, overspel, het nuttigen van bloed en moord behoorden tot de overtredingen waarop deze straf stond.
Dat durft het WTG natuurlijk niet aan, maar via een andere route “doodt” men wel. In ieder geval is dit weer een onterecht argument dus in deze discussie.
Waarom het erbij betrekken van “Sanhedrin en de synagogen” nodig is, ontgaat mij geheel. Als wedergeboren kinderen Gods, leden van de Nieuwe Schepping, levend onder het Nieuwe Verbond, hebben wij helemaal niets van doen met deze Joodse instituten. Dan ga je daar toch geen rechtvaardiging uit halen voor beslissingen die zulke grote consequenties hebben? Wij worden niet gevraagd te leven volgens de Joodse leefstijl en regels. Wij zouden daarvan juist afstand nemen om te leven vanuit de Genade. Geen wet, maar Genade! Dat is dé prediking van het Nieuwe Testament. Het is dus wederom een erbij gesleept argument, kennelijk bedoeld om meer importantie aan de eigen verklaring te geven, maar ook deze argumentatie is onterecht.
De Christelijke Gemeente, het ORGANISME
Wat overblijft is de “christelijke gemeente“, waarbij meteen opvalt dat het WTG hiermee de plaatselijke samenkomst bedoelt. De Christelijke Gemeente is echter het ORGANISME waarvan de Here Jezus Christus het Hoofd is en alle gelovigen sinds Zijn opstanding leden van dat Lichaam zijn. Dit ontgaat het WTG blijkbaar, want men erkent in de praktijk Christus niet als Hoofd, maar zet zich zelf daarvoor in de plaats. Vanuit die positie gaat men de voorbeelden aanhalen. Laten we eens bekijken wat er gezegd wordt: uitsluiting van Jehova Getuigen
WTG: Op basis van de beginselen uit de Hebreeuwse Geschriften autoriseren de christelijke Griekse Geschriften zowel door rechtstreeks gebod als op grond van precedenten de maatregel van excommunicatie of uitsluiting uit de christelijke gemeente. Door deze door God verleende autoriteit uit te oefenen, houdt de gemeente zich rein en bewaart ze een goede positie voor Gods aangezicht. De apostel Paulus gaf op grond van de hem verleende autoriteit de opdracht een incestueuze hoereerder, die de vrouw van zijn vader had genomen, uit te sluiten (1 Kor 5:5, 11, 13). Hij wendde deze autoriteit ook aan toen hij Hymeneüs en Alexander uit de gemeenschap sloot (1 Ti 1:19, 20). Diotrefes daarentegen probeerde anderen kennelijk ten onrechte uit de gemeenschap te sluiten. — 3 Jo 9, 10.
Met veel woorden wordt de eerder genoemde voorbeelden aan het uitsluiten uit de christelijke gemeente gekoppeld. Het wordt zo gesteld dat de JG werkelijk denkt dat de “christelijke gemeente” een onderdeel is van de organisatie van Jehovah’s Getuigen en niet meer dan dat. Direct wordt dat gevolgd door de “conclusie” dat God hen autoriteit verleend heeft om uit te sluiten. Zij stellen zich op het zelfde niveau als Paulus. Hoewel Paulus alleen aangesteld was om hét Evangelie te verkondigen en gelovigen en plaatselijke samenkomsten te versterken. Hij was niet de baas van de gelovigen, zoals het WTG wil doen overkomen.
Paulus wil diepere waarheden uitleggen
Paulus wilde niets liever dan diepere waarheden (de Hemelse dingen) uitleggen, maar hij moest zich meer dan hem lief was uitspreken over aardse zaken, over het vlees. Dat was zeker het geval met de Korinthiërs, die er op een bepaald moment maar weinig meer van begrepen wat dat leven uit Genade (Efeze 3 : 2) inhield. Zij waren veel meer met de “werken van het vlees bezig, in plaats van met de “vruchten van de geest”. Zij leefden “vleselijk”, terwijl ze wel wedergeboren christenen waren. Dat kan dus, hoewel het zeker niet de bedoeling is. Maar dat is geheel de verantwoordelijkheid van de individuele gelovige. Daar gaat zo’n beetje heel 1 Korinthe over.
Paulus komt pas in de laatste hoofdstukken toe aan waar het hem eigenlijk om gaat. Lees met dit in gedachten 1 Korinthe 5 in de Statenvertaling en zie dat Paulus hier raad geeft over specifieke gevallen en zeker geen wet uitvaardigt voor uitsluiting op basis van allerlei zaken die het WTG goed uitkomen.
Geen invloed op behoud, wel op loon
Zijn uitspraak “Denzulken over te geven aan den satan” gaat niet over uitsluiten, maar is een vaststelling dat wie uit het vlees leeft, i.p.v. uit de Genade, zich in de praktijk onderwerpt aan de satan. Dat verderft het vlees, staat er vervolgens, maar in het geval van een wedergeboren kind van God, heeft dat geen invloed op zijn behoud in de eeuwigheid. Wel op zijn loon en heerlijkheid, maar dat is een ander onderwerp. Daar heeft Paulus het hier niet over, maar wel op andere plaatsen. uitsluiting van Jehova Getuigen
Paulus sloot niet uit, zoals de JG dat doen. Het wordt wel in hun tekst gezegd, maar dat is dus niet terecht. Opletten dus dat u niet meegaat in deze verkeerde gedachten.
WTG: Enkele overtredingen waarvoor men uit de christelijke gemeente gesloten kan worden, zijn hoererij, overspel, homoseksualiteit, hebzucht, afpersing, diefstal, liegen, dronkenschap, beschimping, spiritisme, moord, afgoderij, afval en het veroorzaken van verdeeldheid in de gemeente (1Kor 5:9-13; 6:9, 10; Tit 3:10, 11; Opb 21:8).
Lange lijst “overtredingen” met uitsluiting tot gevolg
Hoewel de lijst niet compleet is, zijn er nogal wat “overtredingen” volgens het WTG. Die treedt overigens lang niet altijd op tegen de dingen die hier genoemd worden. Het is meer hoe het hen uitkomt. Bij de een wel en de ander niet. Om te kunnen uitsluiten trekt men een paar verzen uit verband en weet men eigenlijk niet wat er gezegd wordt. Bijvoorbeeld in 1 Korinthe 6 : 9 en 10, een veel aangehaalde schriftgedeelte door de JG. In het kader van zijn lange verhandeling aan de vleselijk ingestelde gelovigen in Korinthe, zegt Paulus dat “onrechtvaardigen” en hij noemt daarvan een paar voorbeelden, het Koninkrijk niet zullen beërven.
Paulus betoogt dat de gelovige in Christus gerechtvaardigd (geheiligd) is van deze dingen en dat hij of zij dus vanuit die rechtvaardiging zou leven en niet zou teruggaan daar de dingen van voorheen. Want men zou weten dat de genoemde dingen niet voorkomen in het Koninkrijk Gods. Daar zou een gelovige dus niet mee bezig zijn, want met het beoefenen van deze dingen, terwijl men toch behouden is als wedergeboren kind van God, wordt geen erfenis opgebouwd. Naar die erfenis (heerlijkheid) zou een gelovige streven en niet naar bezig zijn met de vleselijke dingen van deze wereld.
Paulus geeft raad, advies, maar geen wet
Paulus zegt dit alles als raad, als advies, als richting van de gelovige. Dat doet hij regelmatig met nadruk, maar nooit als wet voor de individuele gelovigen en al helemaal niet als collectieve wet voor iedereen. Dat kon hij ook niet doen, want de wet was teniet gedaan, alleen “God liefhebben bovenal…” en dat vanuit het leven uit Genade, is overgebleven, sinds dat het Koninkrijk van de Here Jezus Christus is opgericht op de dag van Zijn opstanding.
Een kind van God (op grond van zijn/haar geloof in de Here Jezus Christus) heeft een levende verhouding met Christus. Hij is één plant met Hem geworden (Romeinen 6 : 5) Christus is in hem en hij is in Christus leert de Paulus in de Bijbel (maar helaas niet in de Nieuwe Wereldvertaling…).
Afval en veroorzaken van verdeeldheid in de gemeente
Over “afval en het veroorzaken van verdeeldheid in de gemeente“ gaat het WTG nog wat verder in. Dat is niet vreemd, want dit is natuurlijk de grootste bedreiging voor het voortbestaan van de organisatie van Jehovah’s Getuigen. Het uitsluiten van mensen die het niet eens zijn met het WTG, onder andere over wat men allemaal leert, is voor hen van groot belang. Als dit niet meer mogelijk zou zijn, dan betekent dit hoogstwaarschijnlijk het einde van de organisatie van Jehovah Getuigen. Het “zuurdesem” zal dan inderdaad z’n werk doen.
Vanuit het gezichtspunt van de JG moet er dus alles aan gedaan worden om dit te voorkomen. Om dit te bereiken koppelt het WTG het afwijken van de leringen van het WTG direct aan de term “afval” uit de Gemeente Gods, maar dat is volledig ten onrechte. De leringen van het WTG komen aantoonbaar niet overeen met wat bijvoorbeeld de Apostelen ons geleerd hebben.
Afvallen van de leringen
Afvallen van de leringen van het wachttorengenootschap komt helemaal niet overeen met afvallen van de leringen uit de Bijbel! Laat u niet bedotten door het WTG. Dus door het WTG uitgesloten worden uit de “christelijke gemeente”, de Gemeente van Christus, kan helemaal niet. Uitsluiten uit de organisatie kan wel, maar dat heeft voor God geen enkele waarde. De organisatie bestaat voor God niet, alleen het ORGANISME, het Lichaam van Christus. Dat zouden ook andere Jehova Getuigen zich realiseren, zodat zij zich niet collectief de onmogelijke uitsluitingsregels laten opleggen.
U hebt een eigen geweten gekregen, dat gevormd wordt door het geestelijke leven uit Genade. U dient altijd zelf te onderzoeken wat er tegen iemand ingebracht wordt en wat u daar zelf van vindt en mee wenst te doen. Helaas maakt het WTG u daar niet op attent. In tegendeel, men heeft van de uitsluiting een niet te controleren procedure gemaakt, aan het oog van de volgelingen onttrokken, waarbij de uitslag dwingend geldig is voor iedereen. Dat is bizar. Het is ook niet in overeenstemming met de “de beginselen uit de Hebreeuwse Geschriften” waar men zo graag naar verwijst. Rechtspraak in het oude Israël was openbaar.
Aan de raad van de Here Jezus in Matthéüs 18 houdt de organisatie zich al evenmin. Zoals gezegd, men past de “regels” rond uitsluiting van Jehova Getuigen toe op de manier die hen het beste uitkomt. Wie dat weet, weet ook dat hij of zij zich niet aan die willekeur dient te onderwerpen.
Conclusie over uitsluiting van Jehova Getuigen
Dat het wachttorengenootschap mensen uitsluit uit de eigen organisatie kan, want het is een aardse organisatie en organisaties hanteren nu eenmaal hun eigen regels. Dat het WTG dit doet met de Bijbel in de hand is echter verwerpelijk. Voor God telt het in ieder geval niet.
Dat Jehovah’s Getuigen collectief wordt opgelegd om niet met een uitgesloten persoon (ook familie en vrienden) om te gaan en die zelfs niet te groeten, is een zeer grove schending van de positie waarin een Jehova Getuige het WTG plaatst (als aangesteld door God). Dit moet stoppen! U kunt daaraan beginnen door de uitsluitingsregeling van het WTG niet of niet langer te volgen.
Dat is wel lastig, want grote kans dat u hiervoor zelf uitgesloten gaat worden. Dat is dan geheel ten onrechte, volgens de Bijbel, maar niet voor niets. Het kan het begin zijn van uw nieuwe leven, een leven zonder het juk van het wachttorengenootschap. En, als u het goed doet, een leven uit de Genade van onze Here Jezus Christus. De hier al vaker aangehaalde apostel Paulus zegt het zo in Romeinen 16:
De genade van onzen Heere Jezus Christus zij met u allen. Amen. uitsluiting van Jehova Getuigen
Uitsluiting van Jehova Getuigen
Uitsluiting van Jehova Getuigen
Dank je wel voor de verhelderende kijk op ” ik wil hun naam niet eens noemen genootschap”. Ik ben een rechtstreeks mens en deze beesten zijn niets meer dan zelf het afval en het slijk der aarde. Het zijn beesten en hun zijn nog zieliger dan ikzelf en geloof me ik ben triest! Fijne avond
We dienen ontzag voor God te houden. Het Wachttoren Genootschap met deze leiders en policy is ruined . http://www.thelollards.nl ik blijf als Maarten Luther en ga ook nog weleens naar een koninkrijkzaal voor dialoog die ze niet kennen. Angst cultuur met een camping niveau is het allemaal. Gemeente wordt geleid met glazenwassers die ook voor rechter spelen
,,Inzicht in de schrift deel 2, blz.1060 Uitsluiting uit de gemeenschap”
Met betrekking tot iemand die een christen was maar later de christelijke gemeente de rug toekeerde of uitgesloten werd, gebood de apostel Paulus echter „niet langer in het gezelschap te verkeren” van zo’n persoon; en de apostel Johannes schreef: „Ontvangt hem nimmer in uw huis en richt ook geen groet tot hem.” (1Kor 5:11; 2Jo 9, 10)
1 Korinthiërs 5:11…. Maar nu schrijf ik jullie dat jullie niet meer om moeten gaan met iemand die, terwijl hij een broeder wordt genoemd, seksueel immoreel of hebzuchtig is, afgoden aanbidt, anderen uitscheldt, of een dronkaard of een afperser is. Met zo iemand moet je zelfs niet eten.
2 Johannes 9,10…. 9 Iedereen die niet bij de leer van de Christus blijft maar verder gaat, heeft God niet. Wie wel bij die leer blijft, heeft zowel de Vader als de Zoon. 10 Als er iemand bij je komt die deze leer niet uitdraagt, ontvang hem dan niet in je huis en groet hem niet.
Ik ben uitgesloten omdat ik mijn JA op de tweede doopvraag herriep, waardoor het een NEE werd.
Het Wachttoren-genootschap stelt mij nu op één lijn met: een seksueel immorele, een hebzuchtige, een afgoden aanbidder, een ruzie zoeker, een dronkaard of een afperser
Is dat de liefde in Jezus Christus onze Heer ?
De uitsluiting vanuit de organisatie van Jehovah’s Getuigen is niet Bijbels en hoeft dat ook niet te zijn, want binnen deze organisatie geldt de wet en regel van de mens, van het organisatorisch geheel. Het ORGANISME, het Lichaam van Christus, de Gemeente, waaraan alle gelovigen sinds de opstanding van de Here Jezus zijn en worden toegevoegd, werkt zo niet.
Het extreme voorbeeld uit 1 Korinthe 5 geldt voor Frits zeker niet. Voor de genoemde dingen is hij ook niet uitgesloten en wat volgt geldt dus voor hem niet. Maar toch wordt hij wel zo behandeld door de hele groep JG. Inderdaad volkomen onterecht en liefdeloos. Zeker als je weet dat het in termen van de JG betekent dat een uitgesloten christen niet langer behouden zou zijn. Dat is al helemaal onmogelijk onder het Nieuwe Verbond, dat sinds de opstanding van de Here Jezus van kracht is. Zelfs de broeder waar Paulus het in 1 Korinthe 5 over heeft, is dus behouden, op grond van zijn wedergeboorte. Paulus noemt hem een broeder en dit kan nooit meer ongedaan gemaakt worden, wat hij ook doet. Het eeuwige leven in Christus raakt hij niet meer kwijt. Dat het niet verstandig is om uit het vlees te blijven leven, lijkt me logisch. Zo iemand staat met lege handen voor God. Paulus besteedt daaraan veel aandacht in zijn brieven.
De gelovigen (behouden mensen dus) in Korinthe waren helaas zeer vleselijk ingesteld en dat leidde tot excessen. Paulus had daar veel werk mee, jammer genoeg. Hij roept ook hier op om daar niet in mee te gaan. Niet als wet, want die is er in deze bedeling niet en Paulus zou dat ook nooit zo opleggen, maar als aanbeveling. Een ieder persoonlijk moest (en moet) daarin zijn eigen beslissing nemen. Van collectief en dwingend opleggen, en dan ook nog zonder dat de gemeente weet wat er aan de hand is, is geen sprake in de Bijbel.
2 Johannes is ook heel eenvoudig. De Statenvertaling zegt:
Een ieder, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beiden den Vader en den Zoon. Indien iemand tot ulieden komt, en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis, en zegt tot hem niet: Zijt gegroet.
Ten eerste: Wie blijft er niet “in de leer van Christus?” Frits wel, zelfs als dat verdrukking en hoon oplevert. Hij kiest onvoorwaardelijk voor Gods Woord alleen. Frits heeft dus zowel de Vader als de Zoon, volgens Johannes. Hij is kind geworden van de Here Jezus Christus. Het wachttorengenootschap blijft aantoonbaar niet in de leer van Christus. Dat is echt heel eenvoudig vast te stellen. Het wachttorengenootschap heeft God dus niet, mag de conclusie zijn op basis van wat Johannes hier zegt.
Ten tweede: Ontvangen in je huis, gaat over “gemeenschap hebben met”, “deel hebben aan”, “verbonden zijn”. “Groeten” gaat niet zomaar over gedag zeggen als je iemand tegenkomt, maar over dat wat gebruikelijk was en is onder christelijke broeders en zusters. Onder degenen die in Christus bij elkaar horen. De toen uitgesproken groet is een teken van christelijke broederschap. Een bevestiging van wat je met elkaar gemeenschappelijk hebt. Dat speciale “groeten” (bijvoorbeeld “vrede van God zij met jou”) waarin de onderlinge verbondenheid wordt benadrukt, kun je niet (meer) doen als iemand niet in de leer van Christus is of blijft. Het gemeenschappelijke is er dan niet. Met gewoon de fatsoens- en omgangsnormen hanteren als je iemand tegenkomt of met iemand bent of praat, heeft het niets te maken. De ridicule gedragsregels van de JG tegenover uitgeslotenen zijn niet meer dan verzinsels van het wachttorengenootschap. Het brengt helaas onnoemelijk veel schade toe aan zoveel mensen.
Het is dus de op grond van zijn geloof wedergeboren Frits die eigenlijk tegen zijn voormalige medestanders binnen de organisatie van Jehovah’s Getuigen zou kunnen zeggen dat hij hen niet langer kan groeten als uiting van verbondenheid in Christus. Triest toch? De verbondenheid in Christus is er niet, omdat men in de praktijk de leer, regels en wetten van het wachttorengenootschap verkiest boven wat de Here Jezus Christus in Gods Woord leert. Wat zou het voor iedereen geweldig zijn als die eenheid in Christus er wel komt? Maar dat kan alleen als een JG tot persoonlijk geloof (aanvaarding) komt van de Here Jezus Christus. Alleen in Hem en juist niet in het wachttoregenootschap.
Graag even gereageerd op de uitsluitingsregel die JG toepassen …
Mijn echtgenote en ikzelf werden uitgesloten omwille van het feit dat we antwoorden zochten bij ouderlingen ivm kindermisbruik onder JG. Die zoektocht is ons van in het begin zuur opgebroken en uiteindelijk in onze uitsluiting geresulteerd. Eerst werden we door een ‘fijne broeder’ verklikt bij de oudere mannen die hen inlichttte over onze gewetensnood en daarna kregen we bezoek van 2 oudere mannen om ons te ‘helpen’ en met ‘helpen’ bedoelen ze ‘je ontdoen van negatieve gedachten.
Men vraagt je of je nog gelooft dat ‘de beleidvolle slaaf’ door God geleidt wordt. Indien je antwoord nee is en scheuren ze figuurlijk hun kleren en is er voor je geen weg terug. Er wordt dan een comité gevormd en de uitslag is inderdaad van tevoren bekend want je bent een onberouwvolle zondaar.
Je hebt dan een week de tijd om in beroep te gaan en doe je dat dan zitten er 7 ipv 3 voor je neus. Leuk is anders …
Alle sociaal contact eindigt hier inderdaad omdat 8 megalomane mannen in een ivoren toren ergens aan een meer in de VS dat hebben bepaald.
Ongelooflijk erbij me 40 jaar belagen ringeloren waarvan 14 als ouderling waarvoor ik me nu diep schaam.
Pittig detail: mijn echtgenote werd uitgesloten via een 30 tal seconden durend telefoontje vanop een congres in Roncq (F) waar men en 3 dagen wordt onderwezen over liefde…
Beiden zijn blij en opgelucht niet langer deel te hoeven uitmaken van een organisatie die zichzelf over het paard tilt en in wezen niks maar dan ook niks voorstelt.
Met vriendelijke groeten
Alle mensen die worden uitgesloten kunnen vrijwel terugkeren mits er oprecht berouw is en wordt gewerkt aan genezing. Ieder die stopt vanwege een lange broek of te diep decolleté kan zijn of haar ego niet aan de kant zetten. Je hebt als JG het “wat leert de bijbel echt” boekje wel doorgenomen lijkt mij en wanneer je bent gedoopt dan stem je eigenlijk in om te leven volgens Jehova’s maatstaven. Laat jouw uitzondering niet de regel bepalen. Had Jezus een keus in paal? Nee. Hij deed zonder klagen zijn Vaders wil omwille van ons allemaal. Is het dan zo moeilijk om je best te doen voor hem??? Had dan de vergadering en de velddienst tijdelijk overgeslagen.
Je moet netjes gekleed zijn stond er en dat was ik en als vrouw moet je vrouwelijk gekleed gaan, schreef Trudi. Een vrouwenbroek is anders dan een mannenbroek. Vrouwen hebben vaak geen gulp in de broek. De kern van de zaak is deze, dat je niemand aanstoot moet geven en Trudi heeft dat niet gedaan. Het boekje ,,Wat leert de bijbel echt”, zou eigenlijk moeten heten ,,Wat leert het Wachttoren-genootschap werkelijk”. Op blz. 183 alinea 24 van het genoemde boekje staat: ,,Houd ook in gedachte dat u zich aan Jehovah God hebt opgedragen, en niet aan een werk, een doel, mensen of een organisatie. Het Wachttorengenootschap gaat heel ver in het beheersen van mensen die de schrift zorgvuldig onderzoeken. Het Wachttorengenootschap zit in een ivorenwachttoren in Amerika en heerst over de onderdanen. Feitelijk heeft men zich opgedragen aan het wachttorengenootschap en niet aan Jezus. Is dat de liefde in Christus, zoals zij met de broeders en zusters omgaan ?
Dank je wel Frits, ik ken je niet , maar je had het niet beter kunnen verwoorden voor mij. Dank je wel ! Groet , Trudi.
I
Beste, mijn vrouw en ikzelf zijn niet uitgesloten vanwege een lange broek of een te diep decolleté maar wel omdat we niet akkoord gaan met de politiek van JG ivm kindermisbruik en met politiek bedoel ik het wegmoffelen van de namen van daders die zeer goed bekend zijn bij de betreffende bijkantoren.
Men claimt ‘de waarheid’ te hebben terwijl de bijkantooropziener te Kraainem (B) liegt op televisie ivm de bewuste blauwe enveloppes. De anders zo mondige man hield het bij een armtierig ‘ik denk dat u zich vergist mevrouw’
Tot tweemaal toe, kan het nog zieliger ???
En dan durf je de publicatie ‘wat leert de Bijbel echt’ te vernoemen in je betoog!!
In ieder geval zeer blij me niet langer te hoeven identificeren met een hypocriete sektarische organisatie als de getuigen van jehovah .
Mensen uit sluiten??? Jullie hebben er totaal de bevoegdheid niet voor dit is in feite verboden of sta je boven God misschien ?? God met een grote G welteverstaan en niet met een kleine g zoals jullie durven te beweren… Ohja nog iets over jullie klederdracht waarom telkens weer die stropdassen, hemden en geklede broeken?? Jezus Christus was een arme Timmerman en had ook niet zulke kleren…
Lees eigenlijk nergens in het relaas waarom u eigenlijk uitgesloten werd door het WTG?
Volgens mij is het zo dat u uzelf uitgesloten hebt daar heeft het WTG niet veel mee van doen gehad. Denk zelfs dat meer kerken dit zouden moeten hanteren.
Beste Sjaak Steenslag,
Na lang nadenken reageer ik op je reactie. Ik ben geen overtreedster van de regels en wetten van de Jehova.Getuigen, ik ben nl zelf weggegaan! Dat gewoon ophouden , volgens jou klopt helemaal Niet!
Laat ik eerst eens mijn verhaal vertellen aan je. Ik ben 7 jaar Getuige geweest en in augustus 2016 er uit gestapt.Eigenlijk was ik al een tijd aan het twijfelen , over de bloedtransfusie regels , een tekst die niet klopte jullie bijbel ( ik neem aan dat jij een JG bent) en het mijden van familieleden als je eruit gaat maar het grootste probleem ervaarde ik zelf en heeft de doorslag gegeven. Door een fout bij een operatie moet ik een beugel dragen. Wel over nijlons heen gaat dat niet, nog voor ik in de zaal was zaten er al ladders in. Niet netjes vond ik, dus trok ik een geklede lange broek aan. Nou, dat hadden ik niet mogen doen, in de zaal viel een ijzige stilte.Dit kon echt niet werd mij verteld, moest ik maar een rok over mijn broek aantrekken.Men wilde niet meer met mij in de velddienst want JG ‘s waren bekend om hun keurige kleding endaar hoorde geen broek bij,dat keurde Jehovah niet goed. , In paniek begon ik in de bijbel op te zoeken waar dat nou staat dat je geen broek mag dragen.Je moet netjes gekleed zijn stond er en dat was ik en als vrouw moet je vrouwelijk gekleed gaan.! Op mijn bescheiden opmerking dat de mannen in Jezus tijd lange gewaden droegen en nu ook broeken , kreeg ik geen antwoord.! Mijn besluit om afstand te nemen van de JG was niet licht, ik ‘ben mijn zus en neef en nicht kwijt want zij mogen van de organisatie geen contact met mij bovendien zijn zij de enige familie die ik nog heb. , Dus dat zomaar opstappen zoals je zegt ,klopt niet.! Bovendien kreeg ik in die verdrietige tijd ook nog eens 2 ouderlingen op bezoek met de vraag of ik wel wist wat ik deed.!
Beste Sjaak en anderen die dit lezen, denkt na lees waar je aan begint en laat je niet ontmoedigen als je eruit wilt Stappen! Sterkten een groet van Trudi.!
Als je niet aan bijbelse beginselen houdt dan is er geen plek voor jou in de gemeente.
Alleen natuurlijk als je geen berouw toont dan. Anders is er altijd een weg terug naar de gemeente. N de gewone maatschappij worden overtreders toch ook beboet of worden uit de maatschappij gesloten dit dan door gevangenis dat is natuurlijk wat extremer dan als wel een vergelijkbaar voorbeeld.
Ik zie hè probleem niet zo als je niet verder wild als jehova’s getuige dan hoe je er toch mee op.
@Sjaak: Als je niet verder wilt als JG heb je wel degelijk een probleem, helemaal als je familie en vrienden er wel in blijven en zeker als ze fanatiek zijn. Daar zijn inmiddels zo ontzettend veel voorbeelden van. Zo als ook op deze website blijkt is van zomaar uitstappen geen sprake. Voor elk persoon is het anders, maar het heeft altijd negatieve consequenties.
Helemaal juist Sjaak